Oman blogialustan valinta oli helppoa ja nopeaa. Muutamia tärkeitä seikkoja, jotka puolsivat Vuodatus.net suuntaan olivat 1. Kotimaisuus 2. Helppokäyttöisyys. Tietoturva-asiat eivät tässä kohtaa herättäneet pelkoja. Bloggerin hylkäsin heti vahvan google syncin takia.

 

Blogit eroavat mielestäni monella tapaan Twitteristä, Facebookista ja esim Snapchatistä. Twitterin ja Facebookin aktiivisimmat käyttäjät jakavat itsestään kuvia, mietteitä, tapahtumia yms laidasta laitaan. Tulee mieleen Alexander Stubb, joka hyödyntää Somea erittäin hyvin jokapäiväisessä arjessa. Twitter postaukset ovat normaalisti lyhyitä ja ytimekkäitä. Tärkeistä ajankohtaisista asioista Stubb kirjoittaa blogia http://www.alexstubb.com/ jossa hän vetoaa suomalaisiin omien perusteluiden kera. Tämän blogin lisäksi Stubbin kirjoituksia löytää mm Finnairin Blue Wing lehdestä, jossa hän toimii kolumnistina. Tuokin kolumni on kuin blogi. Ilmestyy vain suht harvoin. Twitter ja Facebook ovat loistavia kanavia nopeaan tiedottamiseen ainakin Stubbin kaltaisen johtajan näkokulmasta. Avoimuus ja tiedonjako on varmasti tehnyt hyvää Alexin kannatusluvuille. Toki kaikessa on aina riskinsä, kuten myös somemaailmassa. Tärkeintä on kuitenkin olla esillä ja kommentoida kaikkea? Ja tietty olla ekana!

 

Facebook toimii myös loistavasti blogialustana, mutta Facebookin käyttö on suuntautunut enemmänkin päivittäiseen postaukseen, markkinointiin ja yhteydenpitoon. Tavallaan jokainen Facebook käyttäjä pitää oman elämänsä blogia omilla Facebook sivuillaan. Yksi päivä somessa vastaa vuotta normielämässä!

 

Facebookiin ja Twitteriin laitetaan päivitystä viimeistään silloin kun joku asia oikein ketuttaa tai päinvastoin kun on tapahtunut jotain upeaa ja hienoa, jonka käyttäjä haluaa jakaa. Kaikille somekanaville on yhdistävänä tekijänä toimia käyttäjän tiedonvälityskanavina.

 

Blogeissa päästään yleensä paljon syvällisempään ja perusteellisempaan kerrontaan kuin muissa somekanavissa. Lisäksi yksi tärkeimmistä asioista on blogien aiheet. Joo, kyllä mielenkiintoisen ihmisen elämää on hauska seurata, mutta mieluummin käytän ajan lukemalla jotain josta olen oikeasti kiinnostunut. Blogit aiheista kuten myynti, arvopaperikauppa tai työelämä ovat mieleeni. Kauppalehden sivuilta löytyy muutamia hyviä blogeja.

 

Blogi vs Youtube vertailu onkin mielenkiintoinen. Youtube on loistava kanava esitellä esimerkiksi uusia innovaatioita tai automalleja https://www.youtube.com/watch?v=iRsV6YpLsKA Ferrarin pomot saavat kirjoittaa monta hehkutusblogia ja he eivät missään vaiheessa saavuta samaa markkinointihyötyä kuin tämä video. Youtube, blogit, Twitter ja Facebook yhdessä ovatkin sitten jo osa Ferrarin luomaa markkinointisuunnitelmaa, jossa johtajilla on iso rooli.